Synny ja synnytä! Työpajat su 9.6.2019 9.30-12.30

"Uuden elämän äärellä - työpajoja aiheen ja menetelmien ääreltä"

Työpajojen ja ohjaajien esittelyt

PD = toiminnalliset menetelmät, psykodraama, sosiodraama, aksiodraama, sosiometria

TT = tarinateatteri

10. Karaktääri vahvistuu, vaivat lisääntyy. Vanhenemisen äärellä vertaistuen voimin (TT)

Työpajassa hämmästellään ikääntymisen tuomia muutoksia itkun ja naurun sopivin maustein.

Kerromme tarinoita ja otamme ikävuosia haltuumme. Lohdutamme toisiamme ja jaamme parhaita vinkkejä elinvoiman elävänä pitämiseen. Nautimme vertaistuen voimasta ja tarinateatterin taiasta. Kenties luomme kuitenkin jotain uutta ja etsimme ikääntyvän kehon fyysisyyttä  ja toivottavasti kasvavavan viisauden eliksiiriä näyttämöllä.

Päivi Rahmel

Päivi on oppimisen psykologiaan suuntaunut kasvatustieteen maisteri, psykodraama- ja tarinateatterikouluttaja TEP sekä työnohjaaja (Story). Elämäntyötänsä hän tekee draaman soveltajana ja kouluttajana hyvin moniammatillisissa konteksteissa sekä Metropolia amk:n että oman Kasvunpaikka Oy:n ja Tarinainstituutin kautta.

Päivi on kouluttanut tarinateatteriohjaajia vuodesta 1992 ja ollut suomalaisen tarinateatterin kehittäjä aivan menetelmän Suomeen rantautumisen alkuhetkistä saakka.

Narratiivinen psykodraama on hänen pitkäaikaisten rakkauksiensa, psykodraaman ja tarinateatterin liitto. Työskentelyssä liitetään orgaanisella tavalla molempia menetelmiä intensiivisesti yhteen ja ne integroituvat kiinnostavaksi kokonaisuudeksi ryhmän ja päähenkilön, kertojan hyväksi. Lähestymistapa tuo osallistujien mielestä väljyyttä oman tarinan työstämiseen ja suihkuttaa luovuuden voimaa itsensä kohtaamiseen.

11. Metamorfoosit ja uudelleensyntymät arkkityypistä toiseen (PD)

Synnyttyämme tähän maailmaan valitsevat hermoverkkomme ja aivomme meille sopivan perusroolin, jota voidaan kutsua arkkityypiksi ja joka auttaa meitä selviämään vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Elelemme ja kasvamme tämän roolin kannattelemana.

Eräänä päivänä huomaamme jäävämme jotain vaille tai olomme muuttuu tyhjäksi taikka kivuliaaksi. On aika suostua metamorfoosiin, muuttaa syvälle juurtuneita reaktiotapojamme ja käyttää hermostomme ja koko olemuksemme muuntautumiskykyä uuden arkkityypin synnyttämiseen. Tämä voi olla pelottavaa ja tuskallista. Tämä vaatii uskoa itseen ja toivoa. Tämä voi olla myös riemullista. Koska elämä muuttuu, meidänkin on muututtava. Voimme silti säilyttää kosketuksen kaikkiin synnyttämiimme arkkityyppeihin ja kehittää niitäkin. 

Arkkityyppien olemusta on pohdittu Platonista lähtien. Tutustumme erilaisiin arkkityyppeihin ja tutkimme niitä itsessämme myös sosiodraaman keinoin. Minkä uuden arkkityypin synnytys on sinussa alkanut? Mitä arkkityyppiä nyt tarvitset? Miten neuroplastisuus auttaa metamorfoosissa?

Marjut Partanen-Hertell

Marjut Partanen-Hertell on DI, psyko- ja sosiodraamakouluttaja (TEP / NBE), työnohjaaja (STOry) ja hän on osallistunut USA:ssa TheMeadows instituutin PIT-terapeuttikoulutukseen (Post Induction Therapy Professional Trainig). Hän on kouluttanut Suomen Morenoinstituutissa ja Helsingin Psykodraamainstituutissa sekä ohjannut työpajoja Suomessa ja kansainvälisesti. Hän on osallistunut useiden julkaisujen kirjoittamiseen mm. kansainvälisten sosiodraamakouluttajien artikkelikokoelmaan Sociodrama in a Changing World (2011, www.lulu.com).

12. Ensamblen syntymiä ja kuolemia (TT)

Tässä työpajassa tutkitaan pitkään toimivan ryhmän elämänvaiheita.  Matkakertomustaan elämänsä  syntymien ja kuolemien äärellä jakaa tarinateatteriryhmä Kapriisi 18:n vuoden kokemuksella. Ryhmän eri vaiheissa ja sen pitkässä kaaressa on syntymisiä  ja päättymisiä tapahtunut monella tasolla.

Näyttelijöitä, muusikoita ja ohjaajia on lähtenyt ja jättänyt merkkinsä ryhmän sieluun ja taiteelliseen ilmaisuun. Uusia on tullut, kysyen: miksi on näin ?

Tutustumme esiintyvän ryhmän kehitystarinaan, jonka avulla osallistujat peilaavat omia yksilö - ja ryhmätason kokemuksiaan.

Työpajassa sytytetään tarinateatterin soihtua myös uusille ryhmille.

Työpajaa ohjaa ryhmän näyttelijät ja ohjaajat

13. Ohjaajan maailma (TT)

Miten synnytän esityksen? Miten autan yleisöä löytämään tarinansa? Millaiset kysymykset herättävät kiinnostusta? Miten synnytän yhteyden tarinankertojaan? Entä mitä kaikkea minun pitää haastatellessa huomioida? Miten voin vaikuttaa esityksen dramaturgiaan? Mitä on hyvä valmistella? Miten huomioin niin yleisön, näyttelijät kuin muusikonkin?

Tässä vain muutamia kysymyksiä, joita tarinateatteriohjaaja joutuu miettimään. Tässä työpajassa tutkimme eri puolia ohjaajan työstä, ja osallistujat vaikuttavat työpajan sisältöön. Työpajasta on pidetty jo pari versiota, yksi Välimeren tapaamisessa ja toinen Unkarin tapaamisessa.

Työpajaan voivat osallistua niin vastasyntyneet ohjaajat kuin useita esityksiä synnyttäneet konkarit. Jokainen tulee omien erityiskysymystensä kanssa

Jori Pitkänen

(KM, teatteri-ilmaisunohjaaja, tarinateatteriohjaaja, psykodraamaohjaaja)

Kansainvälisen tarinateatteriverkon puheenjohtaja Jori Pitkänen on omistautunut tarinateatterintekijä, joka kouluttaa, ohjaa, näyttelee ja hoitaa joskus muusikon tointakin. Hän on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa Suomesta valmistunut tarinateatteriohjaajakouluttaja. Jori ohjaa Tarinateatteri Actsia ja Myskihärkiä, näyttelee Big Menissä, Foxtrottissa ja unkarilaisessa Fine Art Playback Theatressa, sekä on kansainvälisen tarinateatteriduon JFK toinen osapuoli. Tarinateatterissa hän näkee valtavan potentiaalin sillanrakentajana, peilinä ja ymmärryksen sekä empatian lisääjänä, ja parasta tarinateatterissa on se, että opittava ja opiskeltava ei koskaan lopu kesken.

14. Tarinateatterin keinot yhteiskuntaa muuttavana voimana - erään esityksen synnytyskertomus

Työpaja perustuu Hyvinvointiyhteiskunnan pahoinvoivat lapset -esitykseen, jonka ovat luoneet Tarinateatteri Foxtrottin näyttelijät Joonas Tast ja Pia Serkamo. Työpajan aluksi osallistujat näkevät 30min kestävän esityksen, jonka jälkeen käydään läpi esityksen synty ja se miten tarinateatterin keinoja on hyödynnetty kerrotun tarinan näyttämöversion luomisessa. Loput ajasta osallistujat saavat tutkia pienryhmissä omien tarinoidensa kääntämistä näyttämön kielelle.

Pia Serkamo ja Joonas Tast

Pia Serkamo (TeM) toimii näyttelijänä Tarinateatteri FoxTrottin ja Teatteri Poreen riveissä. Takanaan hänellä on pian kahden vuosikymmenen kokemus soveltavasta teatterista niin esiintyjän, ohjaajan, käsikirjoittajan kuin ryhmän vetäjänkin näkökulmasta.

Joonas Tast on tarinateatteriryhmä FoxTrottin näyttelijä, jolla on pitkä kokemus erilaisten ryhmien kanssa työskentelystä. Koulutukseltaan Joonas on kasvatustieteiden maisteri, erityisluokanopettaja ja ryhmäpsykoterapeutti.

16. Heräämön Ilmastojamit

Tässä työpajassa jamitellaan kollegiaalisessa hengessä luonnon ja ilmaston äärellä ja testaillaan tarinateatterin tekniikoiden sopivuutta Ilmasto-aiheisiin.  Me tuomme mukanamme Heräämön kevään löydöksiä. Tule Sinä ihmettelemään ääneen ilmastotarinaasi, tuo mukaan oma nykyinen tai keksitty tekniikkaideasi yhdessä testattavaksi, tai tuo mukaan itsesi ihmettelijäksi ja läsnäolijaksi!

Tarinateatteri Heräämö tutkii vuonna 2019 tarinateatteria ilmastoahdistuksen lieventämisen välineenä yhteistyössä ilmastotutkijoiden Anna Lehtosen ja Panu Pihkalan kanssa.

Heräämön tutkimusmatka ilmastoomme on alkanut kevään 2019 harjoitusten matkalla omaan luontosuhteeseen ja ilmastoahdistukseen, ja tarinateatterin tekniikoiden testaamiseen ja muokkaamiseen ilmastoaiheissa.

Syksyllä matka jatkuu tutkijoiden kanssa yhteisiin tutkimustyöpajoihin ja kokeileviin tarinateatteriesityksiin eri yleisöjen kanssa, ulkona ja sisällä.

Yhteistyö tulostuu kokeileviksi tarinateatteriesityksiksi Teatteri ILMI Ö:n lasten, nuorten ja aikuisten ILMASTOMME! -festivaaleilla loppuvuonna 2019 tai alkuvuonna 2020.

Heräämön" tarinajamit" on esityskonsepti, jossa tarinoita kerrotaan ja esitetään traditionaalista tarinateatteriesitystä epämuodollisemmin. Esityksessä käytetään vain muutamaa tekniikkaa, jotka opetetaan myös katsojille. Yleisö ja esiintyjät pääsevät myös vaihtamaan paikkoja jamien kuluessa "fiiliksen mukaan".

Tule kokeilemaan kokeilemista kollegoiden kanssa, ja osaksi tutkimusmatkaamme!

Tanja Parantainen, Anna Lehtonen ja Heräämö

Työpajan ohjaa Heräämön ohjaaja Tanja Parantainen yhdessä ilmastotutkija Anna Lehtosen  ja kesälaitumilta mukaan ehtivän Heräämön kokoonpanon kanssa.

Heräämö 2019: Näyttelijät: Hannele Antikainen, Oona Jama, Sirpa Meriläinen, Kim Polamo, Marjaana Ravonmaa, Tiia Seeve, Marju Töyri. Muusikko: Lotta Pitkänen. Ohjaaja: Tanja Parantainen.

17. Play forward – tarinateatteri fasilitoinnin välineenä

Mitä luopuminen synnyttää?

Tule mukaan tutkimaan teemaa teleskooppi ryhmän kanssa.

Työpajassa työskennellään Teleskoopin kehittämällä Play forward-  tarinateatterilla fasilitoinnin mallilla.

Työskentelyn tavoitteena on synnyttää idut pohdintaan, herättää halu lähteä etsimään erilaisia ratkaisuja ja  kysymyksiä, joita ei ehkä vielä ole edes esitetty.

Teleskooppilaisten työskentelyssä fasilitointi on osallistujien aktivoimista ajatteluun ja oivalluksiin työskentelmällä taidelähtöisillä ja toiminnallisilla menetelmillä.

Työskentely rakentuu pariporinoista, ryhmätyöskentelystä ja tarinateatterillisista peilauksista.

Teleskooppi

Teleskooppi ryhmä viettää tänä vuonna 10 vuotisjuhlavuottaan. Olemme kokeneita kouluttajia, pitkäkestoisten prosessien ohjaajia, soveltavan taiteen ja tarinateatterin osaajia, työelämän kehittäjiä, fasilitoijia ja työnohjaajia. Teleskooppilaiset ovat kehittäneet tarinateatteria koulutuksen ja kehittämisen välineeksi syksystä 2013 lähtien.

Ryhmässä mukana ovat Kaijamaija Parviainen, Riitta Tiainen, Markku Jäppinen, Sari Innanen, Eero Aho ja PirreToikkanen.

18. Synny ja synnytä niin paljon kuin sielu sietää!

Psykodraama & luovat menetelmät -työpaja

Tutkimme työpajassa niitä esteitä ja harhaluuloja, jotka eivät saata meitä yhteyteen sielumme kutsun kanssa. Suomalainen sanonta ”Niin paljon kuin sielu sietää” liittyy pohjimmiltaan kehtaamiseen ja uskallukseen. Samaan sarjaan sanontoja kuuluu myös ”Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa”.

Lämpenetkö teemaan kysyessäsi itseltäsi:

Uskallanko avoimesti haluta sitä minkä edessä koen innostusta ja intohimoa ryhtyä synnyttämään? Kehtaanko unelmoida isosti, syttyä ja syntyä uuteen? Luonko itselleni rajoittavien uskomusten ja sosiaalisten odotusten häkin, joka näivettää sieluni kutsun?

Lämpenetkö työpajaan kysyessäni sinulta:

Kuinka paljon sielusi sietää kurkottaa kuuhun juuri nyt? Kuinka paljon sielusi sietää kuunnella syvintä olemustasi juuri nyt?

Tervetuloa tutkimusmatkalle!

Tarja Tammelin

Psykodraamaohjaaja – TEP
Viestintäkouluttaja – HuK
Työnohjaaja – STOry
Tarinateatterinäyttelijä

19. Playback Theater with the elements of Contact Improvisation

Contact improvisation is a form of improvised dancing that involves the exploration of one's body in relationship to others by using the fundamentals of sharing weight, touch, and movement awareness, born in the USA in 1972 - by the choreographer Steve Paxton.

At first CI and PT definitively seem to be a good match: instant butterflies in the belly for many of us, when we play with the thought, to give more space for the spontaneous expression of the body on stage (or when we strive for a story behind the ongoing flow of our movements). Their mature relationship seems to be however a slower process with lots of planning, possible compromises, tries and fails.

In this workshop we introduce and explore the basic practices of contact improvisation and playback theater. After that we send our protagonists to a date in comfy jogging pants, if possible long sleeves shirt and socks.

We will move our and others bodies, extend our awareness from our head to every other parts of out body and the space around us. Then it will be time to pour our weight as we pour our hearts into our stories, with the committing and forgiving wish for a possible common future. In our laboratory of love we will reflect on what we feel and what we see and possibly help something new to be born.

Katinka Czigány

Katinka Czigány is a Playback Theater and Contact Improve dance practitioner, with a Masters in Gender Studies. Her vocation is to use Playback Theater in peace education, tourism, academic research and working with women only playback groups. She is a playback theater actor in different formations, in different countries, like the Pepita Company and the Fine Art Playback Group in Hungary, the AdHoc Playback Theater in Austria and recently in the JFK International Playback Duo in Finland. She has founded and led the the Frauenplayback Group in Vienna. Formally, she was trained in Playback Theater in Budapest, Hong Kong and Vienna. To feel home, she likes to visit Playback Theater Gatherings, Contact Improve jams and libraries all around the world.

Katso myös: